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Toile de Chaz Bojorquez

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Toile de Chaz Bojorquez
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  1. |Biographie|

    Chaz Bojorquez estime que l'expression de soi véritable vient de l'âme. À un âge précoce, dans les années 1950 il a connu la tradition des graffitis de l'East Los Angeles Mexicains-Américains. Graffitis à Los Angeles style "Cholo" a été dicté par un code d'honneur de l'écriture. L'allégeance à ce code de l'écriture traditionnelle vous a apporté le respect. En 1968, l'école secondaire avec un arts libéraux / diplôme de mathématiques, et un an de State College, Chaz inscrits dans l'école d'art Chouinard (connu aujourd'hui comme Cal Arts). Il a également étudié la calligraphie asiatique de Maître Yun Chung Chiang (Master Chiang étudié sous Pu Ju, le frère du dernier empereur de Chine). Suite à ces expériences, en 1969, il a combiné la tradition et l'honneur de Cholo gang de graffitis et son éducation de Chouinard avec les compétences spirituelles de la calligraphie asiatique. Chaz a été l'un des écrivains les premiers graffitis de Los Angeles avec son propre style. Après plus de dix ans de marquage dans les rues dans les années 1970 et au début des années 1980, vint un profond besoin de comprendre: pourquoi faisons-nous des graffitis? En 1975, le photographe italien Gusmano Cesaretti interrogé Chaz pour les écrivains, rue, une visite audio transcrit de l'Est de Los Angeles en graffitis du début des années 1970 et un livre pionnier dans la culture Chicano. En 1979, il s'est embarqué sur un trois-année dans le monde-l'expérience, de visite et vivant dans 35 pays, étudie comment les graphiques et les lettres décrivent la culture. L'art du graffiti que Chaz peintures Bojórquez demande même aujourd'hui, des questions plus profondes de lui-même: Est-ce l'art du graffiti ont l'intention, le but, l'identité culturelle, l'histoire et l'unité? Qui possède l'espace public et qui a le droit de parler et d'être entendu?

  2. |Chaz Bojórquez: From the Streets to the Cloud|

    The National Museum of Mexican Art opens an intense retrospective of the longtime graffiti artist


    From zig-zag tagging on nearby fences to full-on graffiti and traditional murals, the National Museum of Mexican Art is prefaced by street art. Inside, a retrospective of the L.A.-based graffiti artist Chaz Bojórquez echoes the wall works outside. What the exhibition accomplishes best of all, beyond the typical (and now cliché) graffiti-as-art legitimization, is the public validation of artistic expression, despite the artistic medium.


    In a photo from 1973, Chaz (as he’s known) is shown crouching in a cement drainage tunnel pointing a spray can directly at the camera. By the end of the exhibit, there are wine bottles and "Mickey Mouse” written on a belt buckle in "cholo”-style writing—all Chaz brand creations. Did Chaz sell out? Or did mass culture finally catch up with Chicano culture? The latter, obviously. Chaz’s confident signature gesture—a blend of hand-drawn typographies including tagging and calligraphy—speaks a unique language to those who want to listen.


    "When I was tagging in the streets,” says Chaz, "I never thought that I would ever be designing products with my graffiti letters. You would think that doesn’t fit the free spirit of graffiti or the artist life, but it does. It puts my work in the context of culture.”


    In his forty-plus year career as an artist, Chaz has stenciled on the streets, staged public exhibitions, and designed products for Disney, Vans, and skateboard companies as a graphic artist. Through these venues, Chaz has sought to create a typographic space—a safe place—where audiences could identify with his message. Chaz emerged in the L.A. art scene in the late 1960s at a time when feminist and conceptual art tendencies were also blooming. This was the Chicano art revolution.


    In just twelve large-scale paintings and a handful of ephemera, including documentary photographs and the products of his graphic design, Chaz’s artistic career unfolds in the museum’s gallery. Much like Chicago-based artist Carlos "Dzine” Rolon, who developed his childhood tagging into an art form, Chaz mixes Latino and Asian styles with hip hop and kung fu, Baroque and Old English lettering, tribal and celebrity cultures. Chaz moved from being an underground rebel to mainstream success. The retrospective is a testament to an inspired life in the arts. 


    BY JASON FOUMBERG - 
    PUBLISHED NOV. 15, 2012